Mis on väärtveini retsept? Vaat et „miljoni dollari küsimus“. Vastus on kindlasti emotsioone tekitav, kirge nakatav, keelt, riigipiire ja kultuuri ületav.
Väärtvein on aus peegeldus piirkonnast ja veiniaiast, kust autentsest viinamarjast tehtu pärineb; inimestest, kes on veini valmistanud ning ajajärgust, kust valminud jook pärineb. Nendel veinidel on päris oma kordumatu lugu, mida pole keegi välja mõelnud. Siin saavad kokku ka raame kompav ja reegleid trotsiv lähenemine ning vankumatu soov teha veini oma uskumuste järgi. Just mässajatest veinimeistritest saavad elavad legendid ja nende veinidest veinimaailma ikoonid.
Maailma ühe mõjukaima veiniperekonna Antinori Tignanello ́st sai 1970ndatel nende visiitkaart, kui nad üdini traditsioonilises Chianti piirkonnas kõiki reegleid eirates segasid kohaliku viinamarja „kuninga“ Sangiovese „prantslasest“ Cabernet Sauvignon ́iga ning võtsid seal piirkonnas esmakordselt kasutusse tammevaadi. See oli rahvuslik skandaal. Tänaseks revolutsioon.
Imetlust väärib ka Miguel Torrese eestvedamisel viimasel aastakümnel aset leidev Kataloonia, Penedes piirkonna, iidsete viinamarjade otsingute missioon ja nende taaselustamine. Kaugem eesmärk, valmistuda kliimamuutusega kaasnevateks väljakutseteks. Märkimisväärne ettevõtmine, et mitte öelda veiniajaloo uus lehekülg ehk tulevik.
Olles jätkusuutliku ja keskkonnasäästliku veinitootmise oluliseks teerajajaks on Torres valitud ka viimastel aastatel 3 korda maailma enimhinnatud veinibrändiks maineka Drinks Internationali poolt. Edu võtmeks on ühtlaselt väärikas valik igale maitsele ja rahakotile.
Richard Juhlin ́i, kõige tundlikuma ninaga šampanjaeksperdi jutust ja raamatutest kõlab mõte, et väärt šampanjal on tema jaoks vaid sellele omane, äratuntav DNA kood. Selle lugemine on aga omaette kunst.
Saab aga ka lihtsamalt ja lõbusamalt veini nautida, sest väärtvein on teekond, kirjutamata teejuht, seiklus, mille juures on olulisel kohal keskkond ja inimesed kellega veini nautida.
Nii mõnigi lugu saab alguse just klaasist veinist, alati mitte kalleimast. Neid lugusid mäletatakse ja räägitakse edasi ning veinil saab olema hoopis teine, väärtveini mekk.
Villa Antinori on perekond Antinori veiniimpeeriumi ajalooline kaubamärk, visiitkaart enam kui 160-s maailma riigis, mille loojaks oli 1928. aastal Niccolò Antinori, tänase perepea Piero Antinori isa. Selles veinis peegeldub nende veinivalmistamise filosoofia: „Meie juurtel ja traditsioonidel on oluline roll, kuid need ei ole kunagi piiranud meie innovaatilisust.“
1960-te lõpus oli Piero Antinori pealtnägijaks, kuidas Itaalia uhkus, Chianti Classico veinipiirkond, oli hääbumas, et mitte öelda kokku varisemas. „Kas üks müüdimurdja vein võiks anda uue elu ja hingamise?“ küsis ta endalt … Nii sündis Tignanello, nii sündis uuesti Itaalia veinitootmine.
Tommasi perekond on „Famiglie dell´Amarone d´Arte“ ühenduse asutaja liige, kuhu kuuluvad 13 traditsioonilist kohalikku parimat tootjat, kes pühendunud veinide valmistamisele Valpolicella piirkonnas, mille krooniks on kuninglik Amarone, ehk „jumalik nektar“ nagu seda hellitavalt kutsutakse, põhjusega.
Torrese perekond alustas viinamarjakasvatusega juba XVII sajandil iidses Kataloonia linnakeses Vilafranca del Penedesis. Seda veinimaja juhivad tänaseni vaid pereliikmed. Torrese perekond on võtnud oma südameasjaks investeerida keskkonda ja selle säästmisse, nad osalevad mitmetes Fair Trade ja heategevusprojektides. Torres on läbi aastate omandanud palju tunnustusi: Lifetime Achivement Award, Green Company of the Year, No 1. Winery on the Green List jne. Torres valiti 2014 ja 2015 aastatel maailma hinnatuimaks veinibrändiks Drinks Internationali poolt. Ja uuesti aastal 2017.